Lukter nytt blod

Fjorårets vinner Lene Lauritsen Kjølner. Foto: Tønsberg Blad
Fjorårets vinner Lene Lauritsen Kjølner. Foto: Tønsberg Blad

Om ikke så veldig lenge vil vi få vite hvilke norske krimforfattere som blir nominert til årets «Maurits Hansen-pris» for beste krimdebutant i 2015. Prisen kalles også «Nytt blod-prisen», og har blitt delt ut under Kongsberg krimfestival hvert år siden 2009. Jeg har mine meninger om hvem som blir årets utvalgte, og etter å ha truffet innertier på vinneren de siste to årene, så er det litt fristende å dele mine spådommer med dere.

I fjor høst sto en svært glad og noe fortumlet Lene Lauritsen Kjølner på podiet og tok imot prisen som beste 2014-debutant for sin første krimroman «Høyt henger de«. Et strålende valg av juryen. Hun har skapt sin helt egne fortellerstil, og et eget univers ute på Ankerholmen. Fornøyelig småpludrende og morsom kosekrim. En kan ikke la være å smile når en leser hennes historier om privatdetektiv Olivia Henriksen.

Året før var det Gard Sveen som mottok prisen for «Den siste pilegrimen«. En krimroman som stakk av med tre priser samme år. Beste debutant (Nytt blod), Beste norske krimroman (Riverton), og beste nordiske krimroman (Glassnøkkelen). Siden den gang har han også mottatt flere internasjonale priser for sin debut. Et selvsagt, men likevel helt riktig valg av juryen.

I år er det mer åpent. Vi har mange gode kandidater, og det kommer an på hva det er juryen velger å legge vekt på som vil avgjøre denne gangen. Jeg presenterer med dette de fire som jeg tror og håper blir nominert til prisen, med min helt subjektive begrunnelse til dette, og deretter noen «dark horses» som dere kanskje bør se opp for:

Omslag-stjerner-over-mørke-underIngebjørg Berg Holm for «Stjerner over – Mørke under»

Denne jenta fra Bergen har skrevet en historisk krim som blåste beina under meg da jeg leste den. Språket er helt vidunderlig vakkert, og stemningen i romanen har en dyster og mørk undertone som vibrerer fra første til siste side. Å skrive 1800-talls bondekrim er IKKE lett, og jeg er imponert over hvor godt hun klarer å balansere det litterære med det krimplott-tekniske. Hun ble også nominert til Riverton-prisen i vinter for denne debutromanen. Les min anmeldelse av boka her.

 

wienerbrorskapetIngar Johnsrud for «Wienerbrorskapet»

Juryen har en gang tidligere (Jørgen Brekke i 2012) valgt å gi prisen til en debutant som ikke går av veien for bestialske drap, og mye blod og vold. Det er til tider nesten spekulativt det Ingar Johnsrud gjør i sin debutroman, men du verden så spennende han skriver. Dessuten er boka blitt en enorm internasjonal suksess. Den er solgt til over 20 land, og den tidligere VG-journalisten har fått mye god kritikk for Wienerbrorskapet. Om juryen velger denne boken så er det forståelig ut fra bokens suksess, men jeg mener det finnes et par kandidater som er hakket bedre. Les min anmeldelse av boka her.

 

MonopolHelle Stensbak for «Monopol»

Vi liker det når noen tør å skille seg litt ut, slik Lene Lauritsen Kjølner gjorde det med sin første krim. Helle Stensbak har skrevet en veldig spesiell krimbok. Selve drapene og etterforskingen av disse er ganske A4, men bokens «stemme» og utforming skiller seg voldsomt ut. Boken er krydret med en hel rekke svart-hvitt fotografier fra stedene der scenene i boka foregår. Kunstneriske flotte fotografier som setter sitt preg på romanen. Stilig gjort. I tillegg merker vi Helle Stensbaks kjærlighet til Oslo veldig godt. Den strømmer mot oss i melankolske harmonier. Musikk, berømmelse, mafia og finansliv danner bakteppe for romanen med en sterk og voksen krimheltinne. Les min anmeldelse her

 

NådegiverenJan Boris Stene for «Nådegiveren»

En ekte norsk Sherlock Holmes-historie fra Trondheim midt under første verdenskrig. En hel rekke paralleller kan trekkes til Sherlock og Dr.Watson. Den geniale og eksentriske detektiven, og hans doktor-venn som fungerer som løpegutt, bare for å nevne det mest innlysende. Historien er snekret sammen med alt hva en Sherlock-historie skal ha av elementer. Samtidig så er språket, karakterene og miljøet tidsriktig korrekt. En snål bok som jeg likte, selv om jeg også ser noen åpenbare svakheter. Tror imidlertid at dersom juryen velger en «historisk krim» så ligger Ingebjørg Berg Holm hakket foran. Les min anmeldelse her.

 

Kledd-naken høyoppløstDark horses!

Et hvert hesteveddeløp har noen outsidere som kan komme opp og kuppe det som i utgangspunktet kan virke som opplagte valg. Så også i dette heatet. Jeg er som sagt svært subjektiv, og mener derfor at min egen kone Agnes Matre med «Kledd naken» burde være en kandidat. Ikke en krim akkurat, men så absolutt en svært spennende thriller. Ekstremt høyt karaktersnitt hos leserne på bokelskere.no (5,28 av 6) forteller om lesere som har latt seg begeistre. En annen kandidat er etter min mening Bjørn Olav Jahr. «Hvem drepte Birgitte Tengs» er en dokumentarisk bok om drapet på Birgitte Tengs, og det kan jo tenkes at juryen har føringer som gjør at «True Crime»-bøker ikke medregnes. At det må være fiktive historier skrevet som skjønnlitteratur. Espen Holms «Tilfellet Blumenfeld» med handlingstråder tilbake til andre verdenskrig kan også være en kandidat, men så svært mange andre ser jeg rett og slett ikke. Det skal bli spennende å se når navnene kommer.

Fortsatt god sommer, folkens 🙂

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s